Dreptul la libertate, dreptul la demnitate si la
integritatea fizica, psihica si morala a persoanei sunt drepturile incalcate in
cazul acestei infractiuni.
Acest gen de trafic pune persoana intr-o situatie de
sclavie, practic. Perpetuandu-se atat de mult, chiar si UE, in tratatul privind
crima organizata a specificat clar aceasta infractiune si fortele de ordine din
Europa pot - si trebuie - sa actioneze in colaborare pentru a stopa - sau macar
diminua - acest trafic.
In 2005 Consiliul Europei aproba Conventia privind legea cu
privire la traficul de persoane, act in care apar mai in detaliu masurile care
trebuie luate pentru combaterea infractiunii si despre pedepsirea tuturor celor
care savarsesc acest gen de infractiune, in oricare forma.
Traficul de persoane este o infractiune complexa, care
depaseste granitele statelor. Pentru a putea fi diminuat numarul cazurilor
statele ar trebui sa colaboraze si sa ia masuri uniforme in ceea ce priveste
pedepsirea infractorilor dar si pentru reabilitarea victimelor.
Pe de alta parte, fiecare cetatean ar trebui sa reclame
atunci cand crede ca in apropierea lui se intampla ceva care pare a se inscrie
in “tiparele” infractiunii de trafic de persoane. Doar ca - si e real -
martorii potentiali risca sa se puna in pericol, mai ales in RO, unde organele
de cercetare penala, de ancheta, nu prea par a intelege ca martorii trebuie
protejati prin orice mijloc legal… Organele de cercetare ar trebui sa inceapa a
pricee ca martorii sunt, adesea, esentiali in descoperirea unor anumite
infractiuni.
Doar in Europa exista aproximativ 140 000 de victime ale
traficului de persoane exploatate sexual, care genereaza exploatatorilor
un venit anual brut de 3 miliarde de dolari. ”Pe plan mondial, exista milioane
de sclavi moderni al caror pret este negociat la valori reale, practica nefiind
mult diferita de cea utilizata in urma cu secole”, apreciaza Antonio Maria
Costa, directorul executiv al Biroului Natiunilor Unite de lupta impotriva drogurilor
si a criminalitatii (UNODC)
In raportul pe 2011 al Comitetului European pentru Drepturi
Sociale, în 6 situaţii analizate referitoare la ”dreptul copiilor şi
adolescenţilor la protecţie” România a primit concluzii de neconformitate.
Statisticile din 2009 indicau că în 1.129 de cazuri
reclamate, 964 de copii (din care 749 aveau sub 14 ani) desfăşurau activităţi
lucative, din aceştia 953 lucrau în condiţii grele sau făceu munci periculoase
(sursa: romanialibera.ro)
Conventia Natiunilor Unite impotriva criminalitatii
transnationale organizate, ratificata prin Legea nr. 565/2002
Definitia “grupului infractional” se regaseste in art 2, lit
a) - citez:
a) expresia grup infracţional organizat desemnează un grup
structurat alcătuit din trei sau mai multe persoane, care există de o anumită
perioadă şi acţionează în înţelegere, în scopul săvârşirii uneia ori mai multor
infracţiuni grave sau infracţiuni prevăzute de prezenta convenţie, pentru a
obţine, direct ori indirect, un avantaj financiar sau un alt avantaj material;
Conventia Consiliului Europei privind lupta impotriva
traficului de fiinte umane - ratificata prin Legea nr. 300/2006
In art 2 e precizat domeniul de aplicare: Prezenta conventie
se aplica tuturor formelor de trafic de fiinte umane, celor nationale sau transnationale,
cu sau fara legatura cu criminalitatea organizata
Comentariu: adica, dispozitiile din aceasta Conventie se
aplica chiar si pentru o singura persoana care face trafic cu un semen.
In art 4 sunt date unele definitii, cum ar fi, ce inseamna
trafic de fiinte umane:
a) expresia trafic de fiinte umane desemneaza recrutarea,
transportul, transferul, cazarea sau primirea persoanelor, prin amenintarea cu
ori prin utilizarea fortei sau a altor forme de constrangere, prin rapire,
frauda, inselaciune, abuz de autoritate ori de o situatie de vulnerabilitate
sau prin oferirea ori acceptarea de plati sau de avantaje pentru obtinerea
consimtamantului unei persoane avand autoritate asupra altei persoane, in
scopul exploatarii. Exploatarea cuprinde cel putin exploatarea prostitutiei
celorlalti sau alte
forme de exploatare sexuala, munca ori serviciile fortate,
sclavia sau practicile similare acesteia, aservirea ori prelevarea de organe
Conventia privind drepturile copilului, adoptata de Adunarea
Generala ONU la data de 20 noiembrie 1989, intrata in vigoare in 1990 si
ratificata de RO prin Legea nr.18/1990
Acte normative naționale și prevederi speciale cu referire
la traficul de copii, drepturile copilului si lupta impotriva oricarei forme de
exploatare a copiilor
Legea nr. 272/2004 privind protectia si promovarea
drepturilor copilului
H.G. nr. 1443 /2004 privind metodologia de repatriere a
copiilor români neînsoțiți aflați pe teritoriul altui stat și asigurarea
măsurilor de protecție specială în favoarea acestora
Alte instrumente legislative nationale cu referire la
traficul de persoane
Legea nr. 211/2004 privind unele măsuri pentru asigurarea
protecției victimelor infracțiunilor
Legea nr. 302/2004 privind cooperarea judiciară
internațională în materie penală
Legea nr. 508/2004 privind organizarea și funcționarea
Direcției de Investigare a Infracțiunilor de Criminalitate Organizată și
Terorism în cadrul Parchetului de pe lângă înalta Curte de Casație și Justiție
Legea nr. 39/2003 privind prevenirea si combaterea
criminalitatii organizate
**
Legea 682/2002 privind protectia martorilor
Legea 211/2004 privind unele masuri pentru asigurarea
protectiei victimelor infractiunilor
A se vedea modificarea Legii nr. 211/2004 privind unele
masuri pentru asigurarea protectiei victimelor infractiunilor
**
Textul legilor poate fi gasit pe site-ul Ministerului
Administratiei si Internelor – Agentia Nationala Impotriva Traficului de
Persoane
Nota: subiectul nu este, evident, epuizat si trebuie avute
in vedere si eventuale modificari intervenite de la data publicarii
articolului: Ianuarie 2013
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.