Un fel de rezumat al modului
in care se ajunge la o hotarare judecatoreasca...
Am copiat de pe site-ul unei
instante...
1. CEREREA DE CHEMARE ÎN JUDECATĂ
Cererea de chemare în judecată se depune la registratura instanţei şi trebuie să cuprindă:
- datele personale şi de identificare ale părţilor: nume,
prenume, domiciliu sau reşedinţă, iar pentru persoanele juridice, numărul de
înmatriculare la Registrul Comerţului, codul fiscal şi contul bancar.
- ce drept solicită reclamantul să îi fie recunoscut de către
pârât
- valoarea, atunci când pretenţiile formulate în cerere au o
valoare în bani
- prezentarea pe scurt a faptelor
- textul de lege pe care reclamantul îşi întemeiază cererea (această
precizare nu este obligatorie, instanţa sesizată califică acţiunea)
- dovezile pe care se sprijină cererea (înscrisuri anexate la
cererea depusă, solicitarea probei cu martori, expertiza, după caz).
- semnătura celui care a formulat cererea.
Pentru a fi primită, cererea trebuie să fie depusă în atâtea exemplare câte părţi sunt, plus unul
pentru instanţă. Se poate depune personal sau prin mandatar, dar şi prin poştă, în plic.
Excepţie: cererile
de divorţ depuse personal de reclamant le primeşte
numai preşedintele instanţei sau judecătorul de serviciu, in anumite zile din săptămână
prestabilite la nivelul fiecărei instanţe
2. CONSTITUIREA DOSARULUI
Cererea se înregistrează, apoi primeşte, prin intermediul unei
aplicaţii informatice – ECRIS - un număr
unic pe ţară şi devine dosar
- Persoana
care a formulat cererea devine reclamant
- Persoana împotriva căreia s-a
formulat cererea devine pârât
Pârâtul poate depune, la rândul său, o cerere
denumită "întâmpinare",
prin care se apără împotriva pretenţiilor reclamantului.
Întâmpinarea trebuie să cuprindă:
- datele personale şi de identificare ale părţilor: nume, prenume,
domiciliu sau reşedinţă, iar pentru persoanele juridice, numărul de înmatriculare la Registrul Comerţului,
codul fiscal şi contul bancar.
- excepţiile de procedură pe care pârâtul înţelege să le ridice la
cererea reclamantului, răspunsul la pretenţiile în fapt şi în drept formulate de acesta,
- dovezile prin care pârâtul se apără împotriva acestora
- semnătura pârâtului
Întâmpinarea trebuie depusă, cel mai târziu cu 5 zile înainte de termenul stabilit
pentru judecată, în atâtea exemplare
câţi reclamanţi sunt în cauză, plus un exemplar pentru instanţă.
Dacă pârâtul nu a depus întâmpinare,
la solicitarea lui, instanţa îi poate acorda un termen pentru pregătirea apărării
şi depunerea întâmpinării.
3. CITAŢIA
Grefierul citează părţile dosarului pentru primul termen de judecată.
Dacă reclamantul a depus cererea personal, nu va mai fi citat pentru
că i s-a adus la cunoştinţă primul termen în momentul înregistrării
cererii sale (are termen în cunoştinţă).
Grefierul citează pârâtul prin
documentul numit citaţie, şi care cuprinde:
1. numărul şi data emiterii, precum şi numărul dosarului;
2. anul, luna, ziua şi ora la care se va judeca dosarul;
3. instanţa şi sediul ei;
4. numele, domiciliul şi calitatea celui citat;
5. numele şi domiciliul părţii potrivnice şi obiectul cauzei;
6. alte menţiuni prevăzute de lege;
7. parafa instanţei şi semnătura grefierului.
Anexat citaţiei, pârâtul primeşte şi un
exemplar din cererea de chemare în judecată formulată de reclamant.
4. ŞEDINŢA
Toate dosarele ce se judecă într-o zi de acelaşi complet de judecători
formează o şedinţă
- grefierul predă judecătorului şedinţa pentru a fi studiată cu
cel puţin două zile înaintea datei fixate pentru şedinţa publică de
judecată
- fiecare dosar se dezbate în şedinţa publică de judecată, la termenul
fixat
Excepţie: se judecă în şedinţă nepublică, sau în
cameră de consiliu anumite tipuri de cauze, pentru a fi protejate anumite
drepturi fundamentale (de ex. viaţa intimă, familială sau privată) sau pentru a
se asigura o mai bună judecată sau administrare a probelor
Preşedintele completului de judecată deschide, suspendă şi ridică şedinţa de
judecată.
Preşedintele dă cuvântul mai
întâi reclamantului şi apoi pârâtului. Dacă este
necesar, acesta va da cuvântul părţilor, de mai multe ori, având dreptul să-l limiteze în timp de fiecare dată.
La începutul şedinţei de judecată, părţile pot cere instanţei amânarea cauzelor care nu sunt în
stare de judecată la acel termen şi care nu provoacă discuţii contradictorii.
Această amânare se poate face şi de un singur judecător.
Restul cauzelor se strigă
în ordinea listei iar cele care sunt în stare de judecată, se
soluţionează.
Părţile dezbat cauza
verbal, dacă legea nu
dispune altfel.
Dezbaterile din şedinţă se
vor consemna în încheierea de şedinţă, care va fi semnată de
judecători şi de grefieri.
În fiecare cauză strigată în ordinea de pe listă, dacă este în stare de judecată,
preşedintele completului de judecată
declară dezbaterile închise şi acordă cuvântul părţilor pentru a pune concluzii pe fond,
apoi o va reţine pentru a pronunţa
hotărârea.
Preşedintele ridică şedinţa
după ce toate cauzele de pe lista de şedinţă au fost strigate.
Completul se retrage în camera de consiliu ca să delibereze şi să se
pronunţe asupra cauzelor judecate.
5. DELIBERAREA ŞI PRONUNŢAREA
Completul de judecată deliberează şi scrie dispozitivul, apoi,
preşedintele completului se întoarce în sala de şedinţă şi îl pronunţă în
şedinţă publică.
Soluţiile pronunţate în fiecare cauză, termenele acordate în cauzele
amânate, alte măsuri dispuse în şedinţa de judecată se menţionează pe scurt în condica şedinţei de judecată, astfel
încât părţile să ia cunoştinţă despre situaţia dosarului, dar şi în aplicaţia
ECRIS, astfel că părţile pot consulta situaţia dosarului şi în format
electronic, la adresa http://portal.just.ro.
Hotărârea judecătorească este actul final al judecăţii şi reprezintă
actul de dispoziţie al instanţei cu privire la pretenţiile deduse judecăţii.
Hotărârile prin care instanţele de judecată soluţionează cauza atunci
când aceasta se judecă în primă instanţă, adică pentru prima oară, se numesc sentinţe. Cele prin care se soluţionează
apelul şi recursul se numesc decizii.
Toate celelalte hotărâri pronunţate de instanţă, în cursul judecăţii,
se numesc încheieri.
Dacă instanţa nu poate hotărî de îndată, pronunţarea se poate amâna pentru un termen de cel mult 7 zile,
anunţat de preşedintele
completului de judecată şi menţionat în
condica şedinţei de judecată.
Hotărârea trebuie să reflecte opinia majorităţii judecătorilor care
formează completul de judecată.
Rezultatul deliberării se consemnează într-o minută, care va fi scrisă pe cererea de chemare în judecată,
pe cererea de apel sau de recurs ori pe ultima încheiere.
În situaţia în care această majoritate legală nu se poate întruni (de
exemplu, în cazul completelor formate din doi judecători, când fiecare
judecător are altă opinie), cauza se va judeca din nou, în complet de divergenţă (la membrii completului se va alătura şi preşedintele instanţei sau al
secţiei) în
aceeaşi zi sau în cel mult 5 zile.
Soluţiile pe care le poate pronunţa instanţa,
în materie civilă, sunt:
- admiterea cererii, atunci când, din starea de fapt reţinută
şi din aplicarea legii rezultă că cererea
reclamantului este îndreptăţită şi
dovedită
- admiterea în parte a
cererii, atunci când, din starea
de fapt reţinută şi din aplicarea legii
rezultă că cererea reclamantului
este numai în parte îndreptăţită, iar judecătorul va arăta şi
care capăt de cerere l-a respins şi
pentru ce motive
- respingerea cererii, atunci când, din starea de fapt reţinută şi
din aplicarea legii rezultă că cererea reclamantului este
neîndreptăţită sau nedovedită (adică nu a dovedit instanţei ceea ce a cerut).
Mai există şi alte situaţii când instanţa respinge cererea (ca urmare a
soluţionării unor excepţii):
- ca tardiv introdusă (atunci când cererea a fost introdusă cu
depăşirea unui termen stabilit expres de lege- de ex.: cererea a fost introdusă peste termenul de 45 de zile
prevăzut pentru contestaţia
împotriva deciziei de pensionare)
- ca prematur introdusă (atunci când cererea a fost depusă înainte de
împlinirea unui anume moment prevăzut de lege - de ex.: contestaţia împotriva unei deciziei de
pensionare neemise încă)
- anularea cererii - ca netimbrată, sau insuficient timbrată,
atunci când, deşi i s-a pus în vedere să plătească taxa de timbru la valoarea
pretenţiilor, reclamantul nu a făcut dovada plăţii
- ca introdusă de o altă persoană decât reclamantul, atunci când acesta
nu a semnat cererea nici la momentul depunerii, nici la termenul pe care i l-a
acordat instanţa anume pentru a o semna
Judecătorul mai poate pronunţa
hotărâri prin care ia act de renunţarea părţilor la judecată, de renunţarea
părţii la însuşi dreptul pretins, prin care dispune suspendarea judecării
cauzei, în cazuri limitativ prevăzute de lege, prin care ia act de învoiala
părţilor, ş.a.
6. COMUNICAREA HOTĂRÂRII
Grefierul tehnodactilografiază sentinţa în baza motivării redactate de
judecătorul redactor şi o comunică părţilor
Prin regulamentul de ordine interioară, judecătorul are, de principiu, 30
de zile, pentru a redacta considerentele hotărârii luate (motivele în fapt şi
în drept pentru care judecătorul a pronunţat respectiva soluţie).
Aceasta reprezintă partea cea mai extinsă a unei hotărâri şi în
cuprinsul său instanţa va arăta fiecare capăt de cerere, apărările părţilor,
probele care au fost administrate, motivele pentru care unele dintre acestea au
fost reţinute iar altele au fost înlăturate, excepţiile invocate de părţi sau
de către instanţa de judecată, din oficiu şi modul în care au fost soluţionate,
textele de lege pe care le-a aplicat la situaţia de fapt stabilită.
Cheltuielile de judecată nu se acordă din oficiu, ci numai la cerere,
astfel că dacă aţi câştigat procesul şi aţi efectuat cheltuieli, trebuie să le
solicitaţi.
Înainte de închiderea dezbaterilor, instanţa trebuie să pună în vedere
părţilor dreptul pe care îl au de a cere cheltuieli de judecată.
Va fi obligată să suporte
cheltuielile de judecată partea care a căzut în pretenţii,
adică partea care a pierdut procesul. Cheltuielile
de judecată cuprind taxele judiciare de timbru, timbrul judiciar,
onorariile avocaţilor şi experţilor, cheltuielile pentru deplasarea părţilor şi
martorilor la instanţă, precum şi orice alte cheltuieli pe care partea care a
câştigat procesul, va dovedi că le-a făcut.
Instanţele comunică, din
oficiu (adică fără vreo cerere), toate hotărârile care pot fi
atacate de părţi cu apel sau cu recurs. Dacă hotărârea este irevocabilă (nu mai
poate fi atacată cu apel sau recurs) nu se mai comunică din oficiu, dar părţile
pot obţine, la cerere, o copie conformă cu originalul, de la registratura
instanţei.
7. ÎNAINTAREA DOSARULUI ÎN CALEA DE ATAC
Dacă hotărârea nu a fost atacată cu una dintre căile de atac, dosarul
se depune la arhivă spre conservare
Dacă hotărârea a fost atacată, dosarul este înaintat la instanţa de
control judiciar împreună cu cererea de apel sau de recurs şi cu dovezile de
comunicare către părţi a hotărârii atacate.
La instanţa de control judiciar (adică instanţa superioară: Înalta
Curte de Casaţie şi Justiţie faţă de curţile de apel sau
curţile de apel faţă de tribunale, sau tribunalele faţă de judecătorii) dosarul poartă acelaşi
număr unic pe ţară, astfel că el doar se înregistrează şi i se
repartizează un termen
de judecată, reluându-se circuitul deja arătat.
Dosarul format în faţa primei instanţe
împreună cu cererea de apel / recurs se transmit, pe cale administrativă,
atât electronic, cât şi în fapt, la instanţa superioară, unde se leagă
în coperta acelei instanţe.
8. APELUL
Cele mai multe hotărâri pot fi atacate cu apel, astfel că acesta
este considerat cale ordinară de atac. Instanţa superioară care judecă
apelul verifică hotărârea atacată sub toate aspectele- temeinicie, legalitate.
Persoanele care au avut calitate de parte în proces la judecata în
primă instanţă pot declara apel împotriva hotărârii pronunţate în primă
instanţă, dacă sunt îndeplinite următoarele două condiţii:
- legea prevede calea de
atac a apelului împotriva respectivei sentinţe (pe ultimul rând al sentinţei,
este scrisă calea de atac a acesteia şi termenul în care poate fi
exercitată, de ex.:"Cu drept de apel
în 15 zile de la comunicare.")
- sentinţa pronunţată este
nefavorabilă părţii care declară apel (se consideră că partea care a câştigat nu are interes să declare apel)
Atenţie:
a) există hotărâri care nu pot fi atacate cu apel, (ci numai cu recurs)
b) termenul general în care se poate declara
apel este de 15 zile, şi curge de la comunicare, dar există şi alte termene - mai lungi (de ex. de 30
zile pentru hotărârea de divorţ) sau mai scurte (de ex. de 10
zile pentru hotărârea dată în litigiile de muncă sau în materie
penală),
c) unele termene curg de la pronunţare (de ex. pentru hotărârea
dată în ordonanţa preşedinţială)
Apelul se formulează în scris, printr-o cerere (în atâtea exemplare câte părţi, plus unul pentru instanţă) care
trebuiesă cuprindă:
- numele, domiciliul sau
reşedinţa părţilor, ori, pentru persoanele juridice, denumirea şi
sediul, precum şi,după caz, numărul de înmatriculare în registrul comerţului sau
de înscriere în registrul persoanelor juridice, codul fiscal şi codul bancar.
- hotărârea care se atacă (numărul,
data pronunţării, instanţa şi dosarul în care s-a pronunţat);
- motivele pentru care
apreciaţi că hotărârea pe care o apelaţi este nelegală şi netemeinică (motivele
de fapt şi de drept);
- dovezile pe care le
invocaţi în soluţionarea apelului;
- semnătura.
La cererea de
apel se ataşează dovada achitării taxei judiciare de timbru şi timbru
judiciar şi se depune lainstanţa a
cărei hotărâre se atacă, direct sau prin poştă.
Cererea de apel învesteşte
instanţa de apel şi suspendă executarea hotărârii atacate.
9. RECURSUL
Dispoziţiile de procedură privind
judecata în apel se aplică şi în recurs, în măsura în care nu sunt potrivnice.
Condiţiile care trebuie îndeplinite pentru a se putea declara recurs
sunt aceleaşi, ca şi în apel:
- legea să prevdă calea de
atac a recursului împotriva respectivei hotărâri
- sentinţa pronunţată să
fie nefavorabilă părţii care declară recurs.
Recursul poate fi declarat numai pentru
următoarele motive de nelegalitate a hotărârii atacate:
1. instanţa nu a fost alcătuită potrivit dispoziţiilor legale;
2. hotărârea s-a dat de alţi judecători decât cei care au luat parte la
dezbaterea în fond a pricinii;
3. hotărârea s-a dat cu încălcarea competenţei altei instanţe;
4. instanţa a depăşit atribuţiie puterii judecătoreşti;
5. instanţa a încălcat formele de procedură prevăzute sub sancţiunea
nulităţii, prin hotărârea dată;
6. instanţa a acordat mai mult decât s-a cerut, ori ceeace nu s-a
cerut;
7. hotărârea nu cuprinde motivele pe care se sprijină sau când cuprinde
motive contradictorii ori străine de natura pricinii;
8. instanţa, interpretând greşit actul juridic dedus judecăţii, a
schimbat natura ori înţelesul lămurit şi
vădit neîndoelnic al acestuia;
9. hotărârea pronunţată este lipsită de temei legal ori a fost dată cu
încălcarea sau aplicarea greşită a legii;
Termenul general de recurs este acelaşi ca la apel, dar şi în această
materie există excepţii.
Cererea de recurs formulată în scris, în atâtea exemplare câte părţi, plus unul
pentru instanţă trebuie să cuprindă
aceleaşi elemente ca şi cererea de apel, precum şi unul sau mai multe dintre cele nouă motive de nelegalitate se depune la instanţa a cărei hotărâre
se atacă împreună cudovada achitării taxei judiciare de timbru şi
timbru judiciar
Cererea de
recurs învesteşte instanţa de
recurs, dar nu suspendă, de
drept executarea hotărârii
atacate, decât în cazurile expres
prevăzute de lege
ORDONANŢA PREŞEDINŢIALĂ
Este o acţiune civilă des folosită pentru rezolvarea urgentă a unei situaţii legate
de păstrarea unui drept care, prin întârziere, s-ar putea
pierde sau s-ar produce o pagubă.
Partea care solicită ordonanţa preşedinţială trebuie să facă o cerere de
chemare în judecată în
care să arate şi să motiveze următoarele:
Cererea trebuie să cuprindă:
- datele personale şi de identificare ale
părţilor: nume, prenume, domiciliu sau reşedinţă, iar pentru persoanele
juridice, numărul de înmatriculare la Registrul Comerţului, codul fiscal şi
contul bancar.
- ce drept solicită reclamantul să îi
fie recunoscut de către pârât
- urgenţa
- aparenţa dreptului
- măsurile concrete pe care le solicită
- prezentarea pe scurt a faptelor
- textul de lege pe care reclamantul
îşi întemeiază cererea (această precizare nu este obligatorie, instanţa sesizată califică acţiunea)
- dovezile pe care se sprijină
cererea (înscrisuri anexate la cererea depusă, solicitarea probei cu martori, după caz).
- semnătura celui care a formulat
cererea.
- pentru a fi primită, trebuie să fie depusă
în atâtea exemplare câte părţi
sunt, plus unul pentru
instanţă.
Competenţa în materie
de ordonanţe preşedinţiale revine, după caz, fie instanţei care a fost deja
investită cu o cerere principală de chemare în judecată, fie instanţei care ar fi putut să fie investită cu o asemenea
cerere şi era competentă să o rezolve.
Instanţa va aprecia urgenţa şi oportunitatea măsurilor
la momentul când cererea de ordonanţă a fost făcută (pentru că este posibil ca între
timp împrejurările să se fi schimbat)
Ordonanţa preşedinţială poate fi dată şi fără citarea
parţilor, dacă instanţa apreciază stringenţa luării imediate a unor măsuri.
Este posibilă transformarea unei cereri de ordonanţă
preşedinţială într-o cerere de chemare în judecată, sau invers, transformarea unei
cereri de chemare în judecată într-o cerere de ordonanţă preşedinţială.
Căile de atac împotriva ordonanţei preşedinţiale:
- Recursul - poate fi exercitat în termen de 5
zile de la pronunţare.
- Contestaţia în anulare
Nu este posibilă revizuirea, pentru că o
cerere în revizuire nu poate avea ca obiect decât o hotărâre prin care s-a tranşat fondul litigiului.
CONFLICTELE DE MUNCĂ
Pot fi părţi în conflictele de
muncă:
- salariaţii, precum şi orice altă persoană
titulară a unui drept sau a unei obligaţii de muncă;
- angajatorii - persoane fizice şi/sau
persoane juridice
- agenţii
de muncă temporară, utilizatorii, precum şi orice altă persoană care
beneficiază de o muncă sindicatele şi patronatele;
- alte persoane juridice sau fizice, în
condiţiile legii
Categorii de conflicte de muncă:
- Colective de drepturi de interese;
- individuale de drepturi
Conflictele de drepturi apar când nu sunt respectate drepturile prevăzute
în lege sau în contractul colectiv ori
individual de muncă.
Conflictele de interese apar în cazul unui dezacord intervenit
între părţi cu privire la revendicările salariaţilor, încă
neconsacrate în lege, contract colectiv sau contract individual de
muncă.
Conflictele de interese nu se soluţionează
în justiţie.
Competenţa
Instanţele competente să judece în primă
instanţă conflictele de drepturi sunt tribunalele.
La tribunal, completul
de judecată este format din doi judecători şi doi asistenţi
judiciari (unul propus de confederaţiile patronatelor şi unul propus de
confederaţiile sindicale)
Recursul se judecă
de către Curtea de Apel (în complet format din trei judecători,
ca şi în dreptul comun).
Excepţii:
- în litigiile privind carnetul de muncă,
competenţa revine judecătoriei;
- cererile pentru constatarea
reprezentativităţii organizaţiilor sindicale de la nivelul unităţii se soluţioneze de către judecătorie;
- în cazul grevei, conducerea unităţii poate
introduce o cerere de suspendare a acesteia, cerere adresată Curţii de apel în a cărei circumscripţie îşi
are sediul unitatea.
Instanţa competentă este cea în a cărei
circumscripţie îşi are domiciliul (reşedinţa sau sediul) reclamantul.
Termenul în care se poate formula cererea:
- 30 de zile calendaristice de la data
comunicării deciziei unilaterale a angajatorului referitoare la încheierea,
executarea, modificarea, suspendarea sau încetarea contractului individual de
muncă;
- 30 de zile calendaristice de la data
comunicării deciziei de sancţionare disciplinară;
- 3 ani de la data naşterii dreptului la
acţiune pentru plata unor drepturi salariale neacordate sau a unor despăgubiri
către salariat sau în cazul răspunderii patrimoniale a salariaţilor faţă de
angajator;
- pe toată durata existenţei contractului
pentru constatarea nulităţii unui contract individual sau colectiv de muncă ori
a unor clauze ale acestuia;
- 6 luni de la data naşterii dreptului la
acţiune, în cazul neexecutării contractului colectiv de muncă ori a unor clauze
ale acestuia.
Aceste cauze sunt scutite de taxa judiciară
de timbru şi de timbrul judiciar.
Se judecă în regim de urgenţă, termenele de judecată nefiind mai mari de 15 zile.
REPARTIZAREA DOSARULUI
Dosarul este repartizat unui complet de judecată ales aleatoriu tot
prin intremediul ECRIS.
Aplicaţia ECRIS repartizează dosarul, în funcţie de obiectul cererii,
la unul dintre completele de judecată care judecă în materia respectivă în
intervalul de timp prestabilit prin aplicaţie.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.